V rámci dotační oblasti prevence kriminality MŠMT realizuje naše škola v roce 2013 projekt Efektivní prevence. Seznamujeme Vás s jeho průběžným hodnocením.
Realizujeme aktivity, které kladou důraz na principy efektivní primární prevence, jsou založeny na soustavnosti a dlouhodobosti, aktivnosti, přiměřenosti. Vyhýbáme se jednorázovým aktivitám a spolupracujeme s dalšími subjekty (OSPOD, Policie ČR, Hasičský záchranný sbor, kontaktní centrum Charáč, lékaři z různých oborů). Spolupráce se SVP Help a PPP je samozřejmostí. Cílem je realizace kontinuálních a komplexních programů, interaktivních programů v menších skupinách, vytváření dobrého klimatu ve třídě i skupině.
V rámci jednotlivých ročníků jsme dosud ve shodě s projektem realizovali interaktivní zážitkové programy:
3. ročník: Nechej mě, nelíbí se mi to! (prevence šikanování, zneužívání)
4. ročník: Žij a nech žít! (naučme se akceptovat a vážit si jeden druhého)
5. ročník: Co dělat, když se mi nedaří? (jak zvládat zátěžové situace)
6. ročník: Duševní zdraví. Způsoby zvládání stresu. Styly učení, jak vyzrát nad přípravou do školy.
7. ročník: Mezilidské vztahy – kluci versus holky
8. ročník: Hodnoty a hodnotový systém člověka. Životní plány, cíle, vize, sebeocenění
9. ročník: Zvládání zátěžových situací. Jak se vyrovnat s neúspěchem?
Interaktivní zážitkové programy realizuje školní psycholožka.
Ve spolupráci s ostatními subjekty jsme realizovali besedy:
2. ročník: Chovej se zodpovědně. Hasík.
4. ročník: Bezpečný internet. Zdravotnická přednáška.
6. ročník: Hasík. Beseda s OSPOD.
7. ročník: Kyberšikana. Facebook a jeho nebezpečí.
8. ročník: Trestní odpovědnost mládeže.
9. ročník: Zdravotnická přednáška
Důležitá byla i návštěva pracovnice Charáče na třídních schůzkách 7. ročníku – Jak poznat žáka pod vlivem návykové látky?
Proběhla i školení pedagogů:
Šikana ve školním prostředí a její řešení – PaedDr. Zdeněk Martínek, pedagog a psycholog
Extrémismus a škola – Mgr. Dana Forýtková
Rizikovému chování předcházíme i poznávacími aktivitami a pobyty žáků 6. ročníku, které jsou nezbytné, protože v 6. ročníku díky dojíždějícím žákům vznikají nové kolektivy. V prvním školním týdnu probíhali stmelovací aktivity v rámci třídy, žáci společně poznávali i Staré Město, současně plnili úkoly s tím spojené.
Adaptační pobyty proběhly pro VI.AC ve dnech 17. – 18. září, pro VI.BD ve dnech 19. – 20. září v rekreačním zařízení Kopánky. Spolu se třídními se zúčastnila i školní psycholožka, která vedla aktivity se zaměřením na skupinovou spolupráci, řešení problémových situací.
V 1. ročníku mají žáci poznávací a stmelovací aktivity zařazeny v prvním týdnu školní docházky pod názvem Pohádkový týden.
Realizátorem projektu je školní poradenské pracoviště, které je také odborným garantem veškerých aktivit. Prioritně je tvoří školní psycholožka, metodici prevence, výchovné poradkyně a vedení školy. Žáci II. stupně po proškolení školní psycholožkou a metodiky prevence prezentovali jednotlivá témata k prevenci rizikového chování žákům na I. stupni.
Realizace peer programu (probíhá v průběhu roku):
2. ročník: Proč je výhodné být zdravý, jak správně užívat léky.
3. ročník: Vliv kouření na lidské zdraví, krátkodobé a dlouhodobé účinky kouření.
4. ročník: Vliv alkoholu na lidské zdraví, krátkodobé a dlouhodobé účinky konzumace alkoholu.
5. ročník: Závislost na užívání marihuany, závislost na těkavých látkách a jejich vliv na lidské zdraví.
6. ročník: Co je lepší než alkohol a drogy? Proč je dobré nekouřit? Jak zahnat nudu? Co má člověk dělat, když má trápení?
7. ročník: Léky jako drogy. Tabák, tabakismus a jeho důsledky. Alkohol, alkoholismus a jeho důsledky. Jiné drogy, které společnost toleruje. Způsoby odmítání. Zdravý životní styl.
8. ročník: Kouření a jeho nebezpečí pro zdraví. Alkohol a jeho nebezpečí pro zdraví. Organická rozpouštěla. THC. Patologické hráčství. Způsoby odmítání. Zdravý životní styl.
9. ročník: Účinky alkoholu, stádia používání alkoholu. Poruchy přijmu potravy. Sebepoškozování. Společnost a drogy – vliv reklamy. Rasismus a xenofobie.
V rámci projektu jsme v budově I. stupně na nám. Hrdinů 1000 vybudovali 3 relaxační koutky, které slouží ke zklidnění hyperaktivním dětem během vyučování. O přestávkách koutky využívají i ostatní žáci pro relaxaci a odpočinkový pobyt. V prostorách školní družiny na nám. Hrdinů 715 je vybudován relaxační koutek s prvky Snoezelenu. Zde mohou relaxovat nejen žáci, kteří navštěvují školní družinu, ale v dopoledních hodinách i ostatní žáci I. stupně.