Celozrnná špaldová pizza

Celozrnná špaldová mouka je zdravější alternativou ke klasické hladké mouce pšeničné. Tato mouka se mele ze špaldy. Špalda je považována za zvláštní druh pšenice. Je to prastará obilovina, která nebyla šlechtěna, tudíž si zachovala mnoho důležitých a cenných látek. Současně je špalda lehce stravitelná a má mnohem nižší toxicitu pro alergické jedince.

Zrnko přirozeně obsahuje tři části: jádro, klíček a otruby. Otruby obsahují převážně minerální látky jako např. magnézium, zinek, železo a vlákninu. Klíček obsahuje vitamíny skupiny B, dále vitamíny A, C, D a E a trávicí enzymy.

Bílá mouka vzniká rozemletím, tzv. obroušením zrna. A tak je zrnko zbavené vrchní obalové části, tzv. otrub a klíčku. Bílá mouka je proto značně ochuzena.

Oproti tomu celozrnná mouka naopak obsahuje všechny tři složky zrna. A proč jíst celozrnné obiloviny? Zásobují tělo složitými cukry, obsahují mnoho živin, vitamíny, minerály a vlákninu, jsou ideální při dietách a pomáhají předcházet obezitě, jednak obsahují minimum tuku, jednak především díky vláknině nadlouho zasytí.

Na jeden plech rychlé, zdravé a hlavně chutné pizzy bez kynutí si připravte:

  • 1 hrnek celozrnné špaldové mouky,
  • ½ hrnku vlažné vody,
  • 2 lžíce olivového oleje,
  • 1 stroužek česneku,
  • špetku soli,
  • koření na pizzu.

Všechny suroviny smíchejte spolu dohromady, pokud se vám zdá těsto řídké, dosypte mouku. Plech vyložte papírem na pečení, těsto vylijte na střed plechu a lžičkou zformujte tvar pizzy. Na vrch poklaďte oblohu. Oblohu si vyberte podle své chuti. My jsme zvolili pasírovaná rajčata, šunku, kukuřici a sýr. Pečte 20 – 30 minut při 180 °C. Na závěr potřete okraje pizzy česnekem s olivovým olejem.

Sdílejte!